Heb jij dat ook, dat je wel wil veranderen, maar dat je na korte tijd merkt dat je toch weer vervalt in je oude gewoontes?

 

mariekeIn de zomervakantie of tijdens de vrije dagen rond Kerst denken veel mensen na over waar ze mee bezig zijn. Je bent lekker vrij, in andere (kerst)sferen en dan is er tijd om stil te staan bij wat je doet. Coaches krijgen in september en januari vaker mensen op gesprek die zich tijdens de vakantie hebben gerealiseerd dat ze 'iets' willen veranderen, maar geen idee hebben hoe.

Ik begin nu!

In jouw hoofd is er dat stemmetje dat je zegt dat je a) wat vaker op tijd moet komen, of b) beter prioriteiten moet stellen, of c) je assertiever moet opstellen, of d) vul maar in ..... Dat stemmetje kan luider worden nu je het de ruimte geeft, je praat er nog eens over met een vriend(in) en je besluit om je leven te beteren. Je neemt je voor het allemaal anders te doen en daar begin je natuurlijk gelijk nu mee!

Voornemen is 1, doen is 2

Hoe zet je zo'n verandering in en nog belangrijker, hoe hou je het vol? Als eerste is het belangrijk dat JIJ de gedragsverandering ook echt WILT. Vraag jezelf af of je er helemaal voor wilt gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat van buitenaf opgelegde wil weinig kans van slagen heeft, het willen moet echt uit jezelf komen.

Doe het stap voor stap

Richt je op 1 verandering tegelijk. Je hele leven op z'n kop gooien is niet handig en levert je niets op. Hou de verandering overzichtelijk voor jezelf.

Jij bent de oplossing

Besef dat alleen JIJ dit voor elkaar kunt krijgen. Natuurlijk kunnen je vriend(in) en of collega's je steunen, maar jij moet het doen. Dus maak van de gedragsverandering geen afhankelijke situatie: 'Als jij nou mij elke ochtend ophaalt, zorg ik ervoor dat ik op tijd klaar sta'.

Veranderen kost tijd

stressWees niet te streng voor jezelf, gedragsverandering heeft tijd nodig. Door het vol te blijven houden, wordt dit nieuwe gedrag je steeds meer eigen en hoef je er eigenlijk niet meer bij na te denken. Het blijft een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. En ja, daarbij val je wel eens terug in je valkuil, moet je af en toe bijsturen en heb je er soms ook even helemaal genoeg van. Maar volhouden is uiteindelijk de enige manier om van je goede voornemens niet weer gebakken lucht te maken. 

Ben ik nog goed bezig?

Spreek met jezelf een evaluatiemoment af. Kijk dan kritisch naar jezelf en je nieuwe gedrag: Past dit bij mij? Wil ik dit echt? Hou ik dit vol? Wellicht is het nodig om je doel bij te stellen, doe dat dan. Blijf niet hangen in 'het lukt toch niet', maar kom in actie. Je kunt altijd besluiten om te stoppen met het goede voornemen, maar neem een besluit. En weet, niet kiezen is ook een keuze.

Wat heb ik er aan?

Je begint elke ochtend fris aan de nieuwe werkdag omdat je op tijd begonnen bent en niet direct tegen een achterstand aan kijkt. Of door je werkzaamheden goed te plannen, prioriteiten aan te geven en je er aan te houden is iedere dag je to-do-lijstje een 'check-done'-lijstje. En door je assertiever op te stellen heb je het toch mooi voor elkaar gekregen om een plek in die interessante projectgroep te krijgen. Door je het eindresultaat voor te spiegelen, weet je waar je het voor doet. En ben je blij en trots op jezelf. 

Geheugensteuntje

Als je dit geheugensteuntje gebruikt, gaat het jou ook zeker lukken om te veranderen. Zorg dat je voornemens om te veranderen SMART zijn:

 

  • Simpel (dus niet 10 dingen tegelijk)
  • Makkelijk vol te houden
  • Aandacht voor wat jij wil
  • Ruimte voor aanpassing
  • Trots op jezelf zijn!